Divan edebiyatının en büyük kaside ve hiciv şairi Nef'i'nin boğularak öldürülmesinin anlatıldığı "XVII. YY DİVAN ŞAİRİ NEF'İ'NİN KATLEDİLMESİ" isimli makalemiz, "Bilimsel Yazılar" bölümüne eklendi.
XVII. YY. DİVAN
ŞAİRİ NEF’Î’NİN KATLEDİLMESİ
Giriş
XVII. yy. şairlerinden Nef’î,
yaşadığı devirden itibaren üstat kabul edilmiş, sonraki dönemlerde söz
söylemedeki kudreti aşılamayarak Divan şiirinin en önemli şairlerinden birisi
sayılmıştır. Gazel ve kaside sahasında eser veren şair, asıl şöhretini
kasideleriyle yakalamıştır. Nef’î, övgü ve yergi şairi olarak tanınmış,
kasidelerinde memduhlarını göklere çıkarırken, hicivlerinde muhataplarını
ustalıkla yerin dibine geçirmiştir. Övgüleri ona kapılar açarken, hicivleri ise
sonunu hazırlamıştır.
Tarihin hemen her döneminde eleştiri
ve yergiye sıcak bakılmamış, bu yolda söz söyleyenlerin başı beladan
kurtulmamıştır. Hoşgörünün egemen olduğu Osmanlı zamanında da bazı şairler
dilleri yüzünden katledilmişlerdir. XIV. yy.’da Nesîmi’nin, “derisi yüzülmek suretiyle katline”
fetva verildi. XV. yy.’da Fatih
Sultan Mehmed zamanında âlim ve şair Tokatlı Molla Lûtfî hicivleri sebebiyle
ona düşman olanların zındıklık suçlaması neticesinde, XVI. yy.’da genç şair
Figânî yazmadığı fakat iftiralarla kendisine mal edilen bir beyit sebebiyle
idam edilmişlerdir.
XVII. yy.’da, IV. Murad devrinde
Nef’î’nin dışında muasırı Mantıkî de hicivleri sebebiyle öldürülen ilmiyle maruf
bir şairdir.
XVIII. yy.’da da hiciv ve hezel gibi
Divan edebiyatının tâlî nevilerinde verilen eserlerde artış meydana gelmiştir.
III. Ahmed ve İbrahim Paşa’nın iltifatına mazhar olan ve “Reis-i Şairân” unvanı
verilen Osmanzâde Tâib Efendi ise Kahire kadılığı sırasında aleyhinde söz
söylediği Mısır valisi tarafından öldürtülmüştür.
devamı..